poniedziałek, 10 listopada 2014

Żywienie chomika, karma podstawowa oraz dodatki

Kolejną kwestią jaką poruszę na blogu to dieta chomika. Dla większości nie ma znaczenia jaką karmą karmią swojego pupila, ale tak naprawdę ma! Chomika powinniśmy żywić odpowiednio zbilansowaną karmą, która zapewni mu wszystkie składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nieodpowiednie żywienie jest często przyczyną niepoprawnego jego funkcjonowania, prowadzi do niedoborów składników odżywczych oraz chorób, których często nawet nie zauważamy.

KARMA PODSTAWOWA
Na polskim rynku tak naprawdę nie mamy za dużo tych odpowiednich karm, jednak kilka jest i są na różnych półkach cenowych (ułożone w kolejności od najlepszej).
 - Mixerama (najlepsza na Polskim rynku)
 - JR Farm (Food Adult dla chomików)
 - Versele-Laga (Hamster Nature, Mini Hamster Nature)
 - Deli-Nature

Oczywiście karmy są dostępne w granulatach jak i w postaci ziaren i suszonych warzyw/owoców. Kupując karmę należy się upewnić czy jest ona pełnowartościowa/kompletna.

Versele Laga Hamster Natural, Hamster Complete, Versele Laga Chrispi Hamsters + Herbal Pets Zioła Podstawowe, suszona marchew, banan, jabłko, burak, owoce pól i lasów + płatki kukurydziane + siemię lniane

Stanowczo odradzam kupno karm takich jak Vitapol, Megan, na wagę oraz innych tanich śmieci.

KARMA MOKRA (warzywa, owoce oraz nabiał)
Po za przygotowaną mieszanką suszek oraz ziaren należy pamiętać by podawać chomikowi kilka razy w tygodniu "deser" zawierający warzywa, owoce oraz nabiał. Chomiki są wszystkożercami, więc po za roślinami powinniśmy podawać im białko zwierzęce w postaci kawałka ugotowanego drobiu (bez kości, bez przypraw), suszonych owadów (mączniki, krewetki, świerszcze). Co jakiś czas możemy podać chomikowi kilka ziarenek karmy dla psa (wysokiej jakości, tzn. z dużą zawartością mięsa ok 50%)


Co i ile podawać <- lista żywieniowa

DODATKI (karmy uzupełniające)
Chomiczom dietę możemy uzupełniać suszonymi owocami, warzywami, które są alternatywą szkodliwych dropsów, ziołami, które dla chomika są smaczne oraz działają na korzyść dla organizmu oraz można a wręcz należy nimi uzupełnić karmę, gdyż w jej składzie właśnie brakuje takich suszek. W przypadku kupna tego typu rzeczy polecam firmy Herbal Pets, Niezłe Ziółko, Versele Lagę, Vitakraft, TIVO, Natural-Vit oraz niektóre suszki z Vitapolu.

Kolby można podawać RZADKO tylko firmy JR Farm.




Pozdrawiam Huskana
W razie jakichkolwiek pytań możecie do mnie pisać, chętnie odpowiem :)

13 komentarzy:

  1. Zgadzam się i polecam dodatki z Herbal Pets, natomiast nie wiedziałam, że karmy z Vitapolu są nieodpowiednie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja daję mojej Loli karmę widać dobrej jakości, ale zapomniałam jak ona się nazywa bo karmę przetrzymuję w aluminiowym pudełku, a oryginalne pudełko wyrzuciłam. Co drugi dzień daję jej też kawałek jakiegoś owocka lub warzywka, cały czas troszczę się o to, żeby miała co obgryzać z kolby i wapienka. Co tydzień daję jej jednego dropsa. Co jakiś czas moja podopieczna dostaje świeżą trawę "prosto z ogródka" :) Wiedziałam o tym, żeby dawać co jakiś czas chomikowi jakiś nabiał, ale nie wiedziałam o owadach, ani o wędlinach i karmie dla psa.
    http://stylicel.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wędlin absolutnie nie można podawać! I z chomiczej diety usunęłabym dropsy i sztuczne dodatki a zastąpiłabym to suszonymi owocami :)

      Usuń
  3. Dotychczas miałem 3 dżungalki. Ostatni z nich od dnia adopcji żył 4 lata. Pod koniec życia na jej piersi pojawiła się gula, która urosła do rozmiarów jej głowy. Okoliczny weterynarz, jako że nie specjalizował się w tym kierunku, nie był w stanie zdiagnozować choroby, lecz stwierdził, że podróż do kliniki w innym mieście tylko pogorszy sprawę. Po miesiącu gula ustąpiła miejsca ropiejącej ranie. Obok stworzyła się kolejna gula, która ostatecznie uśmierciła chomiczkę. Czy wiesz, co mogło się jej dziać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Guz, zmiana nowotworowa. Po opisie ciężko stwierdzić.
      *dżungaRek nie dżungaLek

      Usuń
    2. Nowotwór, rak . Mój chomiczek tez tak miał i tez zdechł , niestety...

      Usuń
  4. A karma NESTOR ? co o niej myślisz? Mój chomik ją bardzo lubi, nie ma kolorowych chrupków ani słupków, widać suszki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karma Nestor jest na tym samym poziomie co Vitapol. Nie należy patrzeć na to czy ma suszki czy nie tylko na to czy jest odpowiednio zbilansowana (Nestor niestety nie jest). Chomiki tak jak i ludzie lubią jeść różne rzeczy, ale to nie znaczy że są dla nich zdrowe :)

      Usuń
  5. mam pytanie : jak rozpoznać samczyka od samiczki? wiele osób mi mówi ,że mój chomik jest jeszcze za mały by to określić ,ale ma już 2 miesiące więc czy to prawda? czekam na odp. poza tym fajny blog ;) ja mam chomika o imieniu Pixel bo zakładam ,że to chłopak XD

    OdpowiedzUsuń
  6. A mój chomiś nie je ziaren. To wina karmy czy jego kaprys?

    OdpowiedzUsuń
  7. Masz piękny chomiki i wspaniałego bloga! Leci obserwacja!

    OdpowiedzUsuń
  8. A co jeśli już kupiłam karmę Vitapol i dzisiaj już ją otworzyłam ? Mam jej nie dawać chomiczkowi ? Może ona jej zaszkodzić ? Co zrobić ? Proszę o szybką odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zatruje sie nią ale może spowodować braki substancji odżywczych w organizmie, zawsze możesz dokupić lepszą karmę wymieszać obie albo poczekać aż się skończy.

      Usuń